Vad tycker du egentligen Monica?

För det mesta klarar jag av att andra har åsikter som inte överensstämmer med mina. Det är fullt naturligt tycker jag – alla kan inte tycka lika. Men ibland tar det hårdare och jag får problem med att hålla mig neutral. Idag är ett sådant tillfälle. I expressen.se står det om riksdagsledamoten Monica Green (s) som förordar en uppluckring av incestlagstiftningen när det gäller vuxna syskons rätt att ha sex med varandra.

Det kan väl inte vara möjligt? Tycker hon verkligen så? Jag går in på Monica Greens blogg för att läsa vidare. På hennes blogg skriver hon att rubriken på expressen.se artikel är missvisande. Vore det inte även klädsamt om hon även förklarade sig vad gäller artikelns innehåll.

Monica, det blir väldigt otydligt vad du tycker egentligen? Tycker du att det är OK att vuxna syskon har sex med varandra och tycker du att det borde vara lagligt? Är det någonting du arbetar för i ditt riksdagsuppdrag?

Jag fick inga svar Monica när jag läste din blogg. Frågetecknen blev inte uträtade utan blev istället fler. Åt vilket håll pekar din moraliska pekpinne egentligen?

Bloggar: Veckans rikspucko och André Assarsson och Anybody’s place och Anna König Jerlmyr och Monica Green

6 Responses to Vad tycker du egentligen Monica?

  1. Men bara så att jag förstår dig rätt – du tycker två vuxna, samtyckande, människor som har sex ska få fängelse?

  2. John, jag vill inte ha en uppluckring av incestlagstiftningen. Vem eller vilka som ska sitta i fängelse har vi andra som bestämmer om, därför har jag ingen åsikt om det.

  3. Men vi (politiker) stiftar ju lagar. Så jag vill att du svarar på frågan.

  4. Hans Engnell says:

    Är man för sexköpslagen (som Kent är) och anser att riskdagen ska reglera vuxna människors sexliv, är det helt naturligt att man även vill straffa vuxna som har incestuösa förhållanden. Allt makt åt Tengil, förlåt, politikerna.

  5. Ja, John, jag förstår att du vill det eftersom du vill flytta fokus på det som är mitt blogginlägg. Jag vill inte ha en uppluckring av nuvarande incestlagstiftning. Vad tycker du John? Vill du ha en uppluckring av nuvarande incestlagstiftning? Vill du att det ska bli tillåtet för vuxna syskon att ha sex med varandra? Håller du med Monica Green? Är det en ståndpunkt som är allmänt vedertagen bland socialdemokrater? Eller är det bara en ytterst liten vrickad del av socialdemokraterna som håller med henne? Dessa frågor borde du John lägga ner energi på.

    • Kent, jag tycker inte incest är något som bör vara tillåtet – nej, men jag tycker samtidigt att det är problematiskt att sätta två vuxna människor i fängelse om de, med varandras samtycke, har haft sex med varandra. Jag tycker rent allmänt att det ska finnas så få lagar som förbjuder sex med uttryckt och medvetet samtycke.

      Om två syskon har sex med varandra tror jag inte fängelse är rätt väg att gå. Din brist på svar i den frågan går inte att tolka på något annat sätt än att du tycker annorlunda.

Lämna en kommentar